Aguila Mirko

Lecznicze diety roślinne


Lecznicze diety roślinne mogą trwać od 12 – 30 dni a czasem nawet dłużej. Podczas diety trzeba spożywać jedzenie bez soli i cukru, najlepiej ryż lub inne gotowane, bogate w skrobie warzywa (ziemniaki, korzeń Juki, zielone banany) oraz białą rybę. Dzięki wyeliminowaniu soli i cukru wkrótce staniesz się dużo bardziej wrażliwy. W celu zwiększenia wrażliwości należy także unikać wszelkich zapachowych, chemicznych substancji: mycie się bez mydła, mycie zębów bez pasty do zębów itd. Spędzasz swój czas w ciszy w jednym miejscu (chata dietacyjna), z minimalnym kontaktem z innymi osobami podczas tego okresu. Podczas tej diety przyjmowana jest jedna lub więcej dawek ekstraktu z leczniczej rośliny. Stan zwiększonej wrażliwości pozwala Ci myśleć, leczyć się i uczyć się od leczniczej rośliny. Diecie tej towarzyszą również ceremonie Ayahuaska. Ich ilość zależy od preferencji i potrzeb osoby zaangażowanej w proces.

W swojej pracy Curandero obserwuje również stan osoby dietującej, prowadzi uzdrawiające praktyki na otwartych kanałach oraz wspiera proces nauki z rośliną.
Lecznicza dieta roślinna kończy się ponownym, delikatnym wprowadzeniem soli i cukru do diety. W przeciągu kilku dni, dietująca osoba powraca do normalnego stanu bycia. Curandero przygotowuje również osobę do powrotu odżywiania się normalnym jedzeniem poprzez śpiew „Arcana”, które chroni ciało przed możliwym szokiem spowodowanym spożywaniem różnego rodzaju jedzenia i zewnętrznymi wpływami. Jest to bardzo ważne, ponieważ rośliny są bardzo czułe na niektóre składniki żywieniowe, różne dla każdej rośliny i to może właśnie spowodować problemy.

W tradycji pracy, na jakiej oparta jest medycyna Curandero, skutki działania roślin rozumiane są w sposób następujący. Każda roślina lecznicza posiada zarówno dobrego, jak i złego ducha. Podczas leczniczej diety roślinnej, curandero zaprasza dobre duchy roślin, aby osiedliły się wewnątrz ciała pacjenta. Następnie te dobre duchy mogą wykonywać swoją pracę pomocy i uzdrawiania całego życia danej osoby. Złe duchy nie są zapraszane do ciała a pozostają skupione wokół niego i służą, jako ochrona. Curandero wyjaśnia to w ten sposób: Te złe duchy roślin są jak Twój pies. Nie musisz jeść ani spać ze swoim psem, ale mimo to pies śpi u progu Twojego domu utrzymując go w bezpieczeństwie; to właśnie czynią złe duchy. Wyjaśnia również dodatkowe kwestie dotyczące dobrych i złych duchów roślinnych: To wszystko przypomina szpital; dobre duchy są jak lekarze i pielęgniarki a złe są jak żołnierze strzegące wejścia do szpitala.

Kiedy tylko ktoś podejmie się diety roślinnej, zarówno dobre i złe duchy stają się od razu dla niego dostępne. Wyjaśnia, że każda roślina posiada cały własny świat duchów i partnerujących istot. Podczas ceremonii Ayahuasca, możliwym jest odwiedzenie tego świata i uzyskanie pomocy od istot go zamieszkujących. Kiedy ktoś jest Curandero, wtedy te duchy również przychodzą z pomocą podczas każdego, prowadzonego przez niego, procesu uzdrawiania. Każda roślina posiada również swoją własną pieśń (Icaros). Pieśni te również napływają do tych, którzy zaczynają uczyć się rytualnego śpiewu.

Ważnym jest zauważenie faktu, że zgodnie z podejściem Curandero, wszystkie lecznicze rośliny posiadają dobre i złe duchy. Odnosi się to również do innych tradycji roślin leczniczych niż tradycje Dżungli. Możliwa jest również dieta oparta na innych roślinach, na przykład teoretycznie możliwa jest praca tą drogą z roślinami Bach Flower Remedies a tym samym spotkanie zamieszkujących je duchów i wykorzystanie ich w pracy zgodnie z podejściem diety Dżungli. Ci, którzy już wcześniej silnie pracowali z roślinami na rzecz uzdrowienia mogą już właściwie mieć dostęp do tych duchów w swoich ciałach. Interesujące jest również to, że ta forma leczenia nie wymaga wielkiego poznania teoretycznego i mentalnego zrozumienia. Ani duchy roślin zaangażowane w proces ani sam Curandero nie muszą dokonywać mentalnych wyborów odnośnie roślin, z jakimi mają pracować a jedynie pozwolić objawić się tym duchom roślin (odnosząc się do wszystkich duchów, jakie Curandero zna), które w danym momencie najlepiej nadają się do pracy.

 

Curandero może prowadzić diety oparte na bazie najróżniejszych leczniczych roślin.
Wymieniamy jednak kilka idealnych na pierwszą dietę:

  • Chiric Sanango ( 15 dni ),
  • Villacocaspi ( 15 dni ),
  • Toe ( 12 dni ),
  • Huarme Renaco ( 15 dni ).

Poniższe rośliny również mogą być używane podczas diety, tak samo jak wiele innych. Jednak każdy typ rośliny przeznaczony na dietę powinien być wcześniej przedyskutowany z mistrzem.

  • Remocaspi ( 12 dni ),
  • Cahuapuri ( 15 dni ),
  • Chuiachacicaspi ( 15 dni ),
  • Wairacaspi ( 30 dni ),
  • Sihuahuaco ( 60 ),
  • Uchu Sanango ( 15 dni ).

Ceny rytuałów

Ceremonia Ayahuasca – 150 $
15 dni diety – 1.200 $
Ceny zawierają koszty wyżywienia podczas diety, zakwaterowanie w chacie przeznaczonej na dietę, lekarstwa i ceremonie. Łóżka, siatka na moskity i hamak są zapewnione. Przez mistrza oferowane są również inne typy diet. Jeśli uczestnik pragnie zostać na miejscu dłużej to jest to możliwe po codziennym uregulowaniu kosztów pobytu.

 

Relacja i Opinia Jednego z uczestników

„Poddałem się prowadzonej przez Curandero 15 dniowej diecie opartej na roślinie Chiric Sanango. Na początek diety w 3 pierwszych dniach przyjąłem 3 dawki rośliny. Pierwsza i trzecia dawka były łagodne jednak ta przyjęta w drugim dniu była bardzo silna, dało się wyczuć charakterystyczną aurę działania Chiric Sanango. Dalej dieta była względnie cicha. Próbowałem pracować nad sobą by wejść w kontakt z duchami roślin. Zajęło mi to dłuższą chwilę by zrozumieć, co jest do tego potrzebne gdyż nie jestem jeszcze aż tak bardzo wrażliwy. Jednak pod sam koniec diety udało mi się skontaktować z duchem Chiric Sanango oraz z innymi duchami roślin, których używałem we wcześniejszych dietach. Tym razem przechodziłem przez fazy zamieszania i rozjaśnienia w całkiem wrażliwej przestrzeni wewnętrznej. Zbliżając się ku zakończeniu diety wziąłem udział w kilku ceremoniach Ayahuaska. Ceremonie prowadził oczywiście Curandero w towarzystwie swojej żony, która nie brała czynnego udziału w ceremoaniach, jednak odpoczywała obok niego i dawała mu swoje wsparcie. Każda ceremonia była inna niż następna. Podczas jednej z nich, bardzo intensywnie pracowałem nad dużą ilością wewnętrznych pytań. Podczas innej, Curandero wymasował dyskomfort w okolicach mojego brzucha, który jako później mi wyjaśnił był rodzajem szoku po kontakcie z rośliną Came Renco. Był on skutkiem zjedzenia czegoś niewłaściwego po ostatniej przebytej diecie i spowodował liczne torsje podczas każdej ceremonii Ayahuasca. Podczas kolejnej miałem również bardzo silny ból brzucha, który odpuścił po udaniu się do toalety. We wszystkich ceremoniach Curandero śpiewał. Szczególnie pamiętam jedną z nich, podczas której znacznie odczułem olbrzymią moc śpiewu. Mistrz później wyjaśnił mi, że śpiewa po to by duchy roślin lepiej osadziły się w moim ciele. Podczas kolejnych ceremonii śpiewał po to by uwolnić silne bóle i dyskomfort z różnych partii mojego ciała. Było to bardzo trudne jednak warte poświęconego czasu.

Curandero zaczął również uczyć mnie śpiewu, tak abym mógł sam na własną rękę podjąć się procesowi Ayahuaska jeśli będę kiedykolwiek chciał. Dzięki temu byłbym w stanie lepiej pracować ze sobą i kontaktować się z mistrzem w razie potrzeby. Był to dopiero początek nauki, która z pewnością zajmie dużo czasu i praktyki.
W moim przekonaniu Curandero posiada ogromne pokłady wiedzy, jednak wiedza ta jest w nim bardzo głęboko ukryta. Świadomie, na poziomie mentalnym nie był mi stanie udzielić bardzo pomocnych odpowiedzi jednak czasem po chwilach pytań nagle pojawiały się w jego umyśle niezwykle świetlane wyjaśnienia, które znacznie mi pomogły. Mimo tego, że jest wiele rzeczy, których świadomie nie wie, wiele oświeconych odpowiedzi przychodzi do niego właśnie wtedy, gdy jest to akurat potrzebne. Dzieje się to właśnie wtedy, gdy uzdrawia lub pracuje z Ayahuaską. Czasem może wydać się to frustrujące, gdy próbuje się dokładnie zrozumieć, co chce przekazać Curandero, jednak wydaję mi się, że jest to nieuniknione.

Żyje tutaj również wielu curanderos, którzy nie mają zbyt dużego szacunku dla cudzoziemców. Lepiej uważać na garść nonsensów, jakie próbują wcisnąć nieświadomym obcokrajowcom. Wiedzą, że właśnie to chciałbyś usłyszeć, np. ( Och, to właśnie jest otwieranie Twojego trzeciego oka! ). Czynią tak, dlatego ponieważ wiedzą, że przybysze nie są w ogóle świadomi i wrażliwi na to, co dzieje się z nimi w sferze duchowej, z którą curanderos pracują, na co dzień. Jednakże podczas pracy z moim mistrzem, choć często niemożliwym było natychmiastowe zrozumienie tego, co chce przekazać, ostatecznie mogłem swobodnie zaufać w prawdziwość jego wizji, w jego przekonywujący i szczery punkt widzenia. Zaufanie w tym miejscu jest szczególnie trudnym aktem zwłaszcza, gdy wokół pracuję mnóstwo kłamliwych curanderos.

Jeszcze jedną kwestią jest to, że na początku spodziewałem się silniejszego działania uzdrawiającej rośliny. Innymi słowami myślałem, że odbędę prawdziwie silną chemiczną podróż wraz z rośliną. Ostatecznie, podróż okazała się całkiem inna, jednak wraz z przystosowywaniem się do kolejnych podejść nauczyłem się mnóstwa nowych rzeczy. Tak, więc wszystko na końcu okazało się niesamowicie pozytywne. Moje rozumowanie i przekonania znacząco się zmieniły pod wpływem licznych problemów wynurzających się podczas diety i choć niektóre z odpowiedzi nie okazały się takimi, na jakie miałem nadzieje to było to właśnie to czego szukałem.”

 

Czym jest dieta w dżungli

Podstawą diety jest spożywanie przez pewien okres czasu, mdłego pożywienia bez jakiegokolwiek dodatku cukru i soli. Można spożywać wszystko dostosowując się do powyższych zaleceń. Dieta trwa od 7 dni wzwyż, zgodnie z preferencjami dietującego. Może trwać tydzień, miesiąc czy nawet rok. Diecie towarzyszy przyjmowanie jednej lub więcej dawek leczniczej rośliny. Podczas czasu diety, Twoje ciało nie powinno się stykać z czymkolwiek, co ma smak jak również z żadnymi chemikaliami. W tym okresie żyjesz w izolacji, w chacie pośród dżungli, nie mając kontaktu z nikim oprócz Curandero. Jest to forma najbardziej ekstremalna, lecz tym samym idealna. Jednak jak się przekonasz, istnieje wiele kompromisowych wariantów (zarówno dobrych i złych), które mogą wyłonić się podczas praktyki.

Teraz omówię każdy, poszczególny elementy diety:

  • Pożywienie
    Dietę można uznać za właściwą, gdy spożywany jest tylko gotowany, biały ryż lub inne bogate w skrobie pożywienie. Pamiętaj, że sól i cukier nie są dozwolone w użyciu przez ten okres przygotowawczy. Czasem do posiłków dodawane są gotowane banany (normalne żółte banany, zebrane będąc jeszcze zielonymi, gotowane lub pieczone), ziemniaki, korzeń juki lub gotowany owies. Podczas mojej pierwszej diety, dano mi do spożycia również niesłodzony, naturalny jogurt pitny. Podczas dłuższych diet, na prośbę mistrza sporządzany jest w przerwach lekki posiłek mięsny lub rybny. Może być to dziko-odżywiany kurczak lub ryba sporządzana w najprostszy sposób (pieczona lub grillowana). Podczas mojej trzeciej diety, ryba znajdowała się w każdym posiłku. Co się tyczy napojów, jest to zazwyczaj czysta woda lub ziołowa herbata („mate” tradycyjny południowo-amerykański napój). Interesującym jest fakt, że to, co jest spożywane podczas tej diety jest prawie identyczne z rdzenną dietą mieszkańców dżungli, lecz z wyłączeniem soli. Co ciekawe, sól, w starych czasach była niezwykłym, specjalnie poszukiwanym składnikiem w dżungli.
  • Środowisko ciała
    Podczas diety, Twoje ciało nie może stykać się z żadnymi składnikami smakowymi i z żadnymi chemikaliami. Oznacza to mycie bez mydła, szczotkowanie zębów tylko przy udziale czystej wody, nie używanie żadnych dezodorantów, trutek na owady i chemicznych lekarstw itd. Jest to bardzo ważne. Podczas bezsmakowej i bezsolnej diety, Twoje ciało może bardzo szybko osiągnąć stan zwiększonej wrażliwości na zewnętrzne rzeczy. Niektóre zapachy stają się wręcz obezwładniające. Nagle zdajesz sobie sprawę, że możesz rozróżniać całą gamę subtelnych rzeczy, których nigdy wcześniej nie byłeś świadomy. Mimo wszystko istnieje kilka wyjątków w tej „bezsmakowej i bezzapachowej” zasadzie. Oczywiście, powszechnie używany przez Curanderos jest tytoń. Wykorzystywany jest do oczyszczania rzeczy, modlitw, pomocy przy lekarstwach itd. Podczas mojej pierwszej diety sporządzono mi bardzo silny napar z mapacho (tytoń dżungli), następnie rozlano go po moim całym ciele, jako naturalny odstraszacz owadów. Wywar pomocny był również w złagodzeniu śladów po ukąszeniach owadów. Możesz być jedynie jeszcze poczęstowany ziołową herbata. Po za tym obowiązuję główna zasada „bez smaku”.
    (Zadajemy sobie pytanie, co począć z tabletkami stosowanymi przeciw malarii, która często występuje w regionach Peru. Ja jednak zaryzykowałem i nie przyjmowałem żadnych tabletek przeciw malarii).
  • Izolacja
    315471_336963813093455_752247453_nJednym z najbardziej tradycyjnych sposobów przeprowadzania diety jest, przebywanie podczas tego okresu w bardzo prostej chacie pośród dżungli. Chata składa się tylko z czterech żerdzi i dachu, hamaka i siatki na komary. Najprawdopodobniej spotkasz się z lokalnym strumieniem służącym, jako łazienka i krzakami służącymi, jako ubikacja. Jest to tak zwana „Głęboka Dieta Dżungli”. Pewnie stwierdzisz, że jest to wersja „ekstremalna” taka wersja polega na doświadczeniu całkowitego zanurzenia się w dżunglę, gdzie towarzyszą Ci jej wszyscy mieszkańcy, z którymi najprawdopodobniej od czasu do czasu wchodzisz w interakcje. Oczywiście, istnieje również kilka innych sposobów aranżowania diety. Jedne są lepsze, inne gorsze. Na przykład możesz znaleźć się w większej i lepszej chacie, usytuowanej kilka stóp nad ziemią, z lepszym zabezpieczeniem przed owadami, nawet z łazienką (jest to prawdziwy luksus!) i możliwe nawet nie aż tak głęboko w dżungli. Poziom, na którym ja jestem obecnie, wydaje mi się być całkiem dla mnie dobry. Pomijając sprawę niezwykle drażniących komarów, do których chociaż się przyzwyczajam jest to dla mnie ciągle rozpraszające doświadczenie. Kąpiele i mycie się w pobliskim strumieniu są niezwykle wskazane nawet, gdy w pobliżu znajduje się klasyczna łazienka – rzeczywiście dają one mnóstwo dobrego samopoczucia z powodu kontaktu z naturalną energią wody. Coraz bardziej doceniam ideę obcowania na tym samym poziomie ze zwierzętami. Szczególnie polecam to doświadczenie, ale tylko wtedy, gdy jesteś gotów, aby spotkać je wszystkie.Istnieją również sposoby prowadzenia diety, które mogą być, w zależności od Twojego punktu widzenia niezbyt dobre. Na przykład może się zdarzyć, że będziesz przebywać w domu Curandero lub w wiosce narażonej na hałasy pobliskiego miasta. To wszystko naprawdę zależy od tego jak bardzo myślisz, że będziesz zdolny do poradzenia sobie z tego typu rozproszeniem. Jeden z moich przyjaciół, poddał się w diecie w domu Curandero i rzeczywiście bardzo narzekał na hałasy spowodowane zbyt głośno nastawianym przez dzieci radiem. Zakłócało to jego wewnętrzne procesy (marzenia, wizje, uświadomienia). Moja trzecia dieta przebiegała w ten sposób. Przebywałem na skraju wioski, bez przerwy obcując ze wszechobecna muzyką w dzień i w nocy. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale można się do tego przyzwyczaić. Czasem musiałem „ochraniać się” swoją własną muzyką przed najbardziej irytującymi mnie dźwiękami. Aczkolwiek podczas mojej pierwszej diety, dźwięki dobiegające z imprez w pobliskiej wiosce przysparzały mi naprawdę ogromne problemy. Szczerze, nie chciałbym ponownie spędzić diety w takich warunkach. Tak, więc bardzo wskazane jest zrozumienie wszelkich zalet różnych aranżacji przed wyborem podjętej diety.Niezwykle ważne jest również to by wchodzić w jakikolwiek kontakt tylko z Curandero. Zapewne, będziesz wchodził w interakcje również z ludźmi podającymi Ci pożywienie lub z ciekawskimi dzieciakami. Jednak, jeśli w obszarze, w którym będziesz przebywał podczas diety znajdują się jeszcze inni ludzie, dobrze jest poinformować ich by nie wchodzili w kontakt z Tobą, nie rozmawiali z Tobą czy byli blisko Ciebie. Odwiedzając pobliski strumień, najlepiej czekać aż inni go opuszczą. Powinno się szczególnie unikać kobiet, z powodu prawdopodobieństwa przechodzenia przez nie okresu. (Zanim ktokolwiek osądzi tą regułę, niech najpierw podejmie się diety i zda sobie sprawę z własnej niezwykle wyostrzonej wrażliwości w tym czasie).Przygotowania do diety: Przygotowania do diet, które przeszedłem były identyczne jak przygotowania do ceremonii Ayahuaski. Należy zaprzestać, na krótki okres przed ceremonią, spożywania mięsa, seksu, wszelkich używek oraz ograniczyć spożywanie soli cukru i ostrych przypraw, Możliwe, że przy użyciu niektórych leczniczych roślin będziesz potrzebować dodatkowych przygotowań ale o tym wszystkim powiadomi Cię Curandero lub mistrz.
  • Ayahuaska
    ayahuascaZ pewnością, weźmiesz udział w ceremoniach Ayahuaska przed, w trakcie lub po zakończeniu diety. W jednym przypadku ceremonię Ayahuaski odprawia się zarówno przed jak i po diecie. W innym, ceremonie odprawia się na kolejnych poziomach w czasie trwania diety. Możliwe, że niektórzy curandero pracują oba tymi sposobami. Pewien człowiek brał udział w ceremoniach Ayahuaski nawet każdej nocy podczas swojej diety z Curandero. Tak naprawdę, wszystko to zależy od tego, z czym zamierzasz pracować, od rośliny, z jaką dietujesz i od zaleceń curandero. Podczas mojej pierwszej diety, nie było żadnej takiej ceremonii inicjującej, zamiast tego zostałem poddany oczyszczeniu przy użyciu rośliny Bobinsana i tytoniu.
  • Zakończenie diety
    Cała dieta często kończy się posiłkiem „corte de dieta”, składającego się z surowej cebuli, soli, czosnku i soku z limonki. W dwóch moich dietach, po tym posiłku nadszedł czas na „caldo de gallina” czyli rosół z kurczaka wraz z warzywami. Wszystko po to, aby na nowo odbudować Twoją siłę i jak słusznie zauważył jeden z moich znajomych, jeśli wszystko zostało dobrze sporządzone będzie to najlepszy rosół, jaki zjesz w życiu. Moja trzecia dieta skończyła się w bardzo prosty sposób. Polegało to na płukaniu ust słoną wodą, wypiciu słodkiego wywaru Mate. Następnie powoli wprowadzono do mojej diety sól i cukier.


Po diecie

Istnieje ciekawa różnica pomiędzy poddaniem się ceremonii Ayahuaska a poddaniem się diecie opartej na leczniczych roślinach. Po ceremonii Ayahuasca możesz robić i jeść wszystko, co zostało wyeliminowane przed ceremonią a przy diecie z leczniczymi roślinami istnieje klika rzeczy, których powinno się unikać. Roślina pozostaje w Twoim ciele i ma na nie bardzo silny wpływ jeszcze przez okres minimum miesiąca. Jaki jest to efekt i ile to trwa, zależy to od typu rośliny, jaką spożywałeś. Curandero powinien Ci podarować listę rzeczy, jedzenia i aktywności, których należy unikać przez pewien okres. Każda lista jest inna w zależności do spożytej rośliny. Niektórzy Curandero śpiewający „Arcana”, odprawiają rytuały magiczne żeby Cię chronić przed niepożądanym działaniem, tak, więc restrykcje mogą być mniejsze w zależności od podejścia Curandero.

Silny wpływ uzdrawiającej rośliny na ciało podczas okresu po-dietetycznego może pozostać niezauważalny, gdy będziesz postępował zgodnie ze wskazówkami Curandero. Lecz jeśli nie będziesz przestrzegać zaleceń z pewnością odczujesz to oddziaływanie. Złamanie pewnych wcześniej ustalonych zasad postępowania może oznaczać ponowne pojawienie się w domu Curandero w celu rozwiązania poważnego problemu. Fakt, że roślina zostaje w Twoim ciele tak długo, ograniczając w pewien sposób Twoją dietę i styl życia, najlepiej postrzegać, jako niezbędną zmianę przyczyniającą się do znacznego polepszenia, jakości Twojego życia. Warto zauważyć, że pod tym względem niektóre rośliny są bardziej restrykcyjne a inne mniej.

Dla przykładu

Po mojej pierwszej diecie powiedziano mi abym unikał wszelkich słodkich rzeczy. Eksperymentując z tą zasadą przez mijające tygodnie, odkryłem, że spożywanie rankiem czegoś słodkiego dosłownie zwalało mnie z nóg! Musiałem później leżeć cały ranek na łóżku.”

 

Inny przykład

„Po mojej pierwszej diecie z Chiric Sanango zasugerowano mi żebym nie ściskał z nikim dłoni przez okres miesiąca. Zdawało się to być absurdalne, lecz gdy jeden z moich towarzyszy diety przyjął pomocną dłoń przewoźnika, prawie natychmiast zemdlał z powodu takiego ruchu energetycznego. Kilka tygodni po mojej diecie również przez przypadek uścisnąłem z kimś dłoń a następnie odczuwałem niezwykle sensacje w mojej dłoni jeszcze długo po tym zdarzeniu. Po mojej drugiej diecie z Chiric Sanango, Curandero powiedział mi, że zabezpieczył mnie przed takimi efektami i rzeczywiście ściskałem dłonie z wieloma ludźmi bez żadnego problemu.”

 

Jeszcze inny przykład

„Po mojej pierwszej diecie, zostałem poproszony o to by nie odwiedzać żadnych hałaśliwych miejsc takich jak bary czy kluby nocne. Oczywiście po kilku tygodniach przezornie odwiedziłem pewne taneczne miejsce i na własnej skórze odczułem jak moje ciało reaguje na hałas: to był szok dla całego, mojego ciała energetycznego. Na szczęście potrafiłem pozostać ześrodkowany, ale takie doświadczenie może naprawdę kogoś całkowicie wytrącić z równowagi, jeśli nie będzie się ostrożnym lub odrobinę mniej uważnym. Jeszcze bardziej ekstremalnym przykładem jest historia pewnego mężczyzny, który całkowicie zignorował przestrogi mistrza i zaraz po skończonej diecie udał się na imprezę do klubów nocnych w Iquitos. Znaleziono go kilka dni później w stanie kompletnego chaosu i zamieszania. Był to stan przypominający stan umysłowy niemowlęcia, które nie ma żadnych wspomnień, nie ma pojęcia, kim jest i gdzie się znajduje. Po hiszpańsku ten stan nazywa się „cruzado”, co oznacza „przekreślony”. Pewni troskliwi ludzie, znaleźli jego portfel i adres ośrodka, w którym odbywał dietę. Następnie odesłali go samolotem z powrotem do tego ośrodka. Ludzie z ośrodka odebrali go i zaprowadzili do Curandero, który zajmuje się takimi przypadkami. Mistrz po zaśpiewaniu pieśni uzdrawiającej (Icaro) i po jednym podmuchu dymu tytoniowego przywrócił poszkodowanego do normalnego stanu. Człowiek ten czuł się jakby właśnie przebudził się z bardzo długiego snu. Stan „cruzado” jak domniemam jest czymś w rodzaju doświadczenia silnie szokującego zewnętrznego wpływu, ma miejsce w stanie bardzo otwartej wrażliwości, którą posiadasz zaraz po diecie. Wszystko zależy również od rodzaju rośliny, z jaką się pracuje.

Tak, więc, najlepszym wyjściem jest przestrzeganie zasad i zaleceń. Jeśli nie jesteś typem, który potrafi podporządkować się regułom to, chociaż łam je z ostrożnością i ze świadomością możliwych konsekwencji.”

 

Lecznicza roślina

Lecznicze rośliny używane podczas diet w dżungli nazywane są czasem „mistrzowskimi roślinami” lub „roślinami nauczycielskimi”. Każda z roślin może służyć Tobie pomocą na różne sposoby, każda przeznaczona jest do innego zadania. Tak samo jak w ceremonii z rośliną Ayahuaska, każda lecznicza roślina posiada ducha, z którym niektórzy ludzie będą zdolni nawiązać współpracę podczas przechodzonej diety.

Co najistotniejsze, każda z roślin potrafi pomóc w znaczny sposób. Mogę natomiast mówić o efektach tych roślin, których sam doświadczyłem. Opierając się na własnym doświadczeniu, radzę by niekoniecznie spodziewać się wielkich, wewnętrznych podróży, jakie mogą objawić się podczas ceremonii Ayahuaska. W tym przypadku, są to doświadczenia dużo bardziej subtelne. Rośliny te oddziałują na ciało przez pewien wydłużony okres czasu. Oczekiwane zmiany mogą objawić się podczas snów, wizji lub strumieni myśli prowadzących do uświadomienia. Rośliny, z którymi pracowałem wywołały we mnie względnie subtelne zmiany. Zmiany i ich implikacje, jeśli przyjrzeć się im z perspektywy czasu są naprawdę ogromne jednak nie są na tyle oczywiste by móc porównać je z ogromnym, emocjonalnym oczyszczeniem z toksycznych odpadów emocjonalnych wydalanych podczas torsji, jakie mają miejsce podczas ceremonii Ayahuaska. Warto zauważyć, że po tego typu oczyszczeniu następnego dnia samopoczucie jest po prostu doskonałe.

Jednak, jak już wcześniej wspomniałem, niektóre z uzdrawiających roślin rzeczywiście wywołały w moim organizmie natychmiastowo widoczne efekty takie jak poczucie odrętwienia w niektórych częściach ciała, wyraźne przeziębienie, dreszcze w całym ciele po spożyciu Chiric Sanango czy nawet pewien rodzaj obłędnego stanu umysłowego spowodowanego przez Ucho Sanango. Pewnego razu po spożyciu mieszanki z pięciu roślin, czułem, że zostałem dosłownie zmieciony z powierzchni ziemi oraz zapadłem w bardzo głęboki sen. Jednak większość wydarzeń ma i tak miejsce na poziomie bardzo subtelnym.

Spośród tradycyjnych roślin mistrzowskich, Toe (inaczej Floripondio odnosząca się do rośliny Datura) uznawana jest za roślinę posiadającą największy potencjał i względnie niebezpieczną przy niewłaściwym stosowaniu. Don Raul mawia, że dieta z tą rośliną jest najszybszą drogą nauki. Kiedy stosujesz dietę z Toe, mówi się, że jesteś całkowicie w swoim własnym świecie, że faktycznie żyjesz w świecie snów. Widzisz rzeczy wokół siebie, których normalnie tam nie ma. Mówi się, że człowiek poddawany tej diecie powinien być obserwowany 24 godziny na dobę. Myślę, że w takim wypadku trzeba naprawdę ufać swojemu Curandero. Inną zaskakującą opcją jest dieta z rośliną Ayahuasca. Oznacza to przyjmowanie dawek Ayahuasca raz lub dwa razy dziennie. Musi to być naprawdę całkiem interesujące doświadczenie. Nie jestem pewien jednak, jakie dokładnie korzyści może przynieść tego typu dieta.

 

Zrozumienie diety

Istnieje kilka różnych sposobów zrozumienia tego co się dzieje tak naprawdę podczas diety. Jedno podejście może wyrażać się w odnoszeniu się do diety jak do chemicznej podróży z rośliną, spotęgowaną zwiększoną wrażliwością, którą spowodowało wyrzucenie z diety soli i cukru, co oznacza odnoszenie się do tego procesu jak do procesu Ayahuaska, który może zapewnić Tobie wyprawę czystej świadomości, wypełnioną wizjami i podobnymi doświadczeniami. W ten sposób początkowo odnosiłem się do swoich diet i to właśnie doprowadziło mnie do licznych rozczarowań i dezorientacji, ponieważ tak bardzo liczyłem na przeżycie bardzo silnych „stanów świadomościowych”. Oczywiście istnieje możliwość przeprowadzenia silnej diety w takim wydaniu, ale jak się przekonałem, większość Curanderos uważa to za błędne podejście.

Możliwe, że dla niewrażliwego Zachodniowca, dieta złożona z wielu silnych dawek przyniosłaby niezmierzone efekty. Początkowo opierałem swoje przekonania na dietetycznych doświadczeniach Curandero z Ayhuasca-Wasi, który poddał się diecie z Chiric Sanango, całkowicie poszcząc i przyjmując bardzo silne dawki rośliny codziennie przez 7 dni. Znalazł on się w całkowitym odurzeniu rośliną, doświadczając cielesnego bezwładu, licznych dreszczy oraz wewnętrznych wizji. Nie znalazłem, żadnego Curandero, który zgodziłby się na przeprowadzenie takiej diety. Z tym gościem wszedłem w nieco bliższy kontakt, lecz ostatecznie dzięki Curandero zrozumiałem, że jest to niesubtelne podejście. Możliwe, że jeśli poddałbym się takiej diecie, wyniósłbym z niej więcej tak zwanych „przyjemności” i wrażeń jednocześnie rozmijając się z właściwym efektem diety. Przyjrzyjmy się teraz, czego dotyczy inne podejście…

 

Perspektywa Curandero

Dla Curandero w diecie rozchodzi się o to, by ciągle zaznajamiać się z nowymi duchami roślin. Curandero, przeważnie, poddaje się diecie ponad 100 razy. Pierwszą dietę, w wiekszosci przypadków, odbywa się w wieku 12 lat. Najdłuższa dieta trwała rok. Według Curandero bezsensowne jest poddawanie się diecie drugi raz z tą samą rośliną. Curandero mówi, że przypomina to ponowne przejście przez okres Uniwersytecki studiując ten sam przedmiot. Może rzeczywiście znajdujemy się na „Uniwersytecie Leczniczych Roślin” i nosząc klapkę na oczy oraz zatyczki do uszu rozmijamy się z celem, gdy robimy to po raz pierwszy.
Według Curandero, każda roślina posiada zarówno dobre i złe duchy. Dobre duchy zapraszane są po to by osiedlić się w Twoim ciele. Pracują one z Tobą w celach pomocy i uzdrowienia. Złe duchy pozostają na zewnątrz ciała po to by je chronić. Curandero porównuje je do psa: Nie musisz jeść ani spać ze swoim psem, ale mimo to pies śpi u progu Twojego domu utrzymując go w bezpieczeństwie. Oczywiście na pewno nie chciałbyś, aby złe duchy zamieszały się w proces Twojego uzdrawiania, ponieważ narobiłby zapewne mnóstwo bałaganu, tak samo jak potrafi pies, gdy nie jest tam gdzie być powinien. Tak, więc, psa trzymać się powinno na zewnątrz, gdzie może właściwie wykonywać swoją pracę i nie wchodzić nie potrzebnie w drogę.
Dobre duchy na różne sposoby pomagają w uzdrowieniu. Przychodzą One do Curandero gdy ten oddaje się pracy uzdrawiania swojego pacjenta. Każda roślina posiada również swoją własną pieśń, która objawia się dla tych uczących się śpiewać podczas ceremonii Ayahuaska. Każda roślina posiada również swój własny świat towarzyszących bytów i duchów, który można zwiedzić podczas ceremonii Ayahuaska, lub który może objawić się w wizjach by Cię wspomóc. Tak, więc celem diety jest ustanowienie połączenia z nowymi, uzdrawiającymi mocami oferowanymi przez rośliny oraz zezwolenie roślinie na wykonywanie dla Ciebie najlepszej pracy, jaką potrafi podczas tego okresu. Oznacza to możliwe psychiczne zmiany, emocjonalne uzdrowienia, wizje oraz wszystko to, co poszczególna roślina ma do zaoferowania.

Interesujący jest również fakt, że Curandero postrzega wszystkie lecznicze rośliny, jako te, które posiadają dobre i złe duchy. Oznacza to, że teoretycznie możliwym jest poddanie się uzdrawiającej diecie z Lekarstwami Bach Flowers. Rzeczywiście działanie Bach Flowers jest naprawdę identyczne z podejściem i pracą wielu Amazońskich Curanderos. Przykładem niech będzie droga ich choroby a następnie poszukiwania odpowiedniej rośliny do uzdrowienia i budowania w ten sposób własnej wiedzy. Jest to dla mnie bardzo interesujące objawienie – to silne połączenie pomiędzy tymi dwoma systemami uzdrawiania. Oznacza to, że większość wydarzeń, mających miejsce podczas diety dzieję się na poziomie zbyt subtelnym dla przeciętnego człowieka z Zachodu, aby ten, mógł je od razu zidentyfikować. Oznacza to również konieczność akceptowania tych wydarzeń takimi, jakimi są oraz zaufanie w to, że roślina i Curandero wykonują najlepszą pracę, jaką potrafią by pomóc w uzdrowieniu i by móc osiągnąć połączenie z tymi subtelnościami. Możliwe, że pomocne w budowaniu połączenia bywa przebywanie w odizolowanym miejscu oraz techniki takie jak świadoma praca ze śnieniem, wizualizacja lub Reiki. Zdaję się, że jest to jedyna droga naprzód, aby zrozumieć i doświadczyć dobrodziejstw diety w formie takiej, jaką chcą przekazać Nam Curanderos.